ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄
ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΠΡΟΣ
|
1 .ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
2. ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ
ΚΕΝΤΡΩΝ
|
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
«ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ»
Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ και Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
Από
την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και
λύσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση
τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
Α1. Χαρακτηριστικά δημοτικού
τραγουδιού.
- Ιαμβικός
δεκαπεντασύλλαβος στίχος
- Δημοτική
γλώσσα (βαριόμοιρος, άδραξαν, φούχτες κ.ά.).
- Σύνθεση
στοιχείων ανά τρία (απόσπασμα 4 [21.] στ. 14-16, απ. 5 [22.] στ. 16-19
- Παράσταση
αδιανόητου καθ’ υπερβολή (σχήμα αδυνάτου) (απ. 4 [21.] στ. 7).
- Προσωποποίηση
των άψυχων φυσικών στοιχείων (απ. 3 [20.] στ. 6, απ. 4 [21.] στ. 1 κ.ά.)
- Μορφή
Φεγγαροντυμένης αντίστοιχη με τις νεράιδες των δημοτικών τραγουδιών.
κ.ά.
Β1. Απόσπασμα 3 [20.]
- στίχος 10:
φεγγάρι λαμπερό, στρογγυλό, γεμάτο (πανσέληνος) διαυγές, φωτεινό, καθαρό à με τρόπο
μυστηριακό η επιφάνεια της Φεγγαροντυμένης.
- στίχος 13: το
δροσάτο φως (οξύμωρο σχήμα, σχήμα συναισθησίας, βλ. Σχόλια σχ. βιβλίου, σ. 21),
τονίζεται η θεϊκή παρουσία / σύνδεση με τον Θεό.
Απόσπασμα 4 [21.]
- στ. 1-2: το
εκθαμβωτικό φως των αστεριών την περιέλουσε χωρίς να την αφανίσει.
- στ. 7-8: ένα
ακόμη δυνατότερο φως πλημμυρίζει τη νύχτα και φωτίζει όλη την πλάση (μέσα από
το πολυσύνδετο των στ. 1-8 ανιούσα κλιμάκωση φωτοχυσίας) / το φυσικό στοιχείο
κάτω από την επίδραση του θεϊκού φωτός γίνεται μεταφυσικό / κορύφωση της
φωτοχυσίας με τη χρήση του δραματικού ενεστώτα (πλημμυρίζει, λαμπυρίζει,
χριστιανικός ανιμισμός, βλ. Σχόλια σχ. Βιβλίου, σ. 21).
Β2. α) Πρώτο χρονικό επίπεδο.
Κύρια Αφήγηση / επεισοδιακός / ευθύγραμμος χρόνος
(ευθύγραμμη
αφήγηση / ό,τι συμβαίνει μέσα στη θάλασσα (ναυάγιο και θαυμαστή εμπειρία).
Δεύτερο χρονικό επίπεδο, αναδρομή στο
παρελθόν, προϊστορία του ήρωα στην Κρήτη / ηρωικό παρελθόν του ήρωα (στ. 16-20)
/ ονειρική αναδρομή (στ. 10-12).
Τρίτο χρονικό επίπεδο, αφηγηματικό
παρόν του ήρωα (ή / και πρόδρομη αφήγηση), πρόσφυγας-ζητιάνος (στ. 5, 7-9,
13-14).
β) Σχόλια σχ.
Βιβλίου, σελ. 21.
Συμπληρωματικά:
αρχικά η Φεγγαροντυμένη έλκεται από τον Κρητικό, μετά η ματιά της γίνεται
μαγνήτης / οδηγεί τον ήρωα σ4ε κατάσταση ύπνωσης-έκστασης (μπορεί να αναφερθεί
και η άποψη του Ι. Δάλλα: οο Κρητικός σίδερο που κινεί την πετροκαλαμίθρα ως
αλεξικέραυνο / Φεγγαροντυμένη).
Λειτουργικός
ρόλος, μαγική ελκτική δύναμη / δημιουργία μαγικής απόκοσμης ατμόσφαιρας.
Γ1. α) Σχόλιο σχολικού βιβλίου σελ.
22
Συμπληρωματικά
- ανάκληση
εικόνων παιδικής-εφηβικής ηλικίας
- ιερή μορφή
- ερωτικό
ίνδαλμα
- αγαπημένη
γυναικεία μορφή / μητέρα / αρχέτυπο
β) - Ο παλαιός πολεμιστής / ήρωας-ζητιάνος
/ μόνος / εγκαταλελειμμένος.
- Μεταστροφή
απόλυτη, ολοκληρωτική του ήθους του ήρωα / συνειδητή μεταβολή.
- Επανιεράρχηση
αξιών / ηθική τελείωση / ριζική ψυχική μεταμόρφωση του ήρωα / πληρότητα στην
αγάπη του άλλου / άρνηση της αγωνιστικής φύσης του και του εξοντωτικού
ανταγωνισμού.
(Αποτέλεσμα της καταλυτικής
επίδρασης της Φεγγαροντυμένης, καθοριστικός παράγοντας μεταστροφής το «δάκρυ»).
Δ1. Ομοιότητες:
- Αναδυόμενη
γυναικεία οπτασία
- Φυσικό
περιβάλλον-θάλασσα
- Θεϊκή υπόσταση
της γυναικείας μορφής
- Ομορφιά
λουσμένη από φως
- Εξαφάνιση της γυναικείας
μορφής
- Το στοιχείο της
έλξης κ.ά.
Διαφορές:
Δ.
Σολωμός
|
Κ.
Καρυωτάκης
|
Ο ήρωας κολυμπά στη θάλασσα
|
Ο ήρωας κρύβεται στο ακρογιάλι
|
Η γυναικεία μορφή ξετυλίγεται από το
φεγγάρι
|
Η γυναικεία μορφή ξεπροβάλλει από τα
βράχια
|
Νηνεμία, γαλήνη
|
Ταραγμένη θάλασσα
|
Αμοιβαία έλξη
|
Φόβος νεράιδας, έντονη ερωτική επιθυμία
του ήρωα
|
Νύχτα
|
Ημέρα
|
Άμεση επικοινωνία
Κρητικού-Φεγγαροντυμένης
|
Αποτυχία του ήρωα να αγγίξει την οπτασία
|
κ.ά.
* Πλήρης
θεωρείται η απάντηση η οποία συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες αναφορές στα
κείμενα.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου