Τετάρτη 4 Ιουνίου 2014

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΕ

Νεοελληνική Λογοτεχνία

Πανελλαδικές εξετάσεις 2014
«Το αμάρτημα της μητρός μου»

   Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
 Α1.
 Παρουσία πολλών προσώπων που δρουν ως πρωταγωνιστές,
Δευτεραγωνιστές, βουβά πρόσωπα (ο πρωτόγερος, η μητέρα, οι γονείς οι συγγενείς κ.ά.)
Χρήση διαλόγου
Εναλλαγή σκηνών, επεισοδίων με σχετική αυτοτέλεια (σκηνή υιοθεσίας/σκηνή δραματικής σύγκρουσης αφηγητή - μητέρας)
Εναλλαγή χώρου (ανοιχτός/κλειστός, εκκλησία/αυλή).

Β1.
 «Ιδιότυπη διγλωσσία»
Καθαρεύουσα στα αφηγηματικά μέρη (απλή, «κομψή», «θερμή», ακριβής, με αίσθηση του μέτρου) π.χ.:
«Αι  οικονομικαί μας δυσχέρεια εκορυφώθησαν… υιοθετήση»
«Ή είσοδος του εις τον oίκοv… θριάμβω» κ.ά.
Δημοτική στα διαλογικά μέρη (ζωντανή, άμεση, παραστατική, εμπλουτισμένη με θρακιώτικους ιδιωματισμούς)

Β2
 α)
- Χρήση των τεσσάρων ρημάτων (ηυξήθη, ανετράφη, επροικίσθη και υπανδρεύθη).
- Επιτάχυνση.
- Παράλειψη γεγονότων που δεν συνδέονται άμεσα με την εξέλιξη της υπόθεσης του έργου.
- Δήλωση της πολύχρονης απουσίας του αφηγητή, ο οποίος δεν είναι αυτόπτης μάρτυρας.
 β)
- Λειτουργεί ως πηγή πληροφοριών για γεγονότα που δεν γνωρίζει ο αφηγητής λόγω του ξενιτεμού του.
- Αιτιολογείται η επιμονή της μητέρας να κρατήσει το παιδί.
- Εκφράζεται η αγωνία για την τύχη του παιδιού από τη μητέρα.
- Φωτίζεται η ιδιαίτερη σχέση που έχει η μητέρα με το υιοθετημένο παιδί.
- Προσπαθεί να κάμψει την αντίδραση του γιου της.
- Απενοχοποιείται στα μάτια του αναγνώστη η μητέρα
- Σκιαγραφείται ο χαρακτήρας της μητέρας.

Γ1
 Παρουσίαση της συναισθηματικής κατάστασης των παρισταμένων στην υιοθεσία προσώπων (ωχρός, περίλυπος, έκλαιεν, έτρεμεν εκ  του φόβου)
Ύπαρξη   αντίθετων/αντικρουόμενων   συναισθημάτων   όπως λύπη, θλίψη, φόβος, αγωνία, ελπίδα (βιολογικοί γονείς-μητέρα)
Εκφραστική λιτότητα / εμφανής απουσία μελοδραματισμού στην παρουσίαση των αντιδράσεων των εμπλεκόμενων προσώπων
Ψυχογραφική δεινότητα του  συγγραφέα/σύλληψη λεπτών συναισθηματικών αποχρώσεων κ.ά.

Δ1
 Ομοιότητες:
Φτώχεια, οικονομική δυσπραγία
Περίθαλψη αδύναμου παιδιού
Υιοθεσία παιδιών θηλυκού γένους
Παιδική εργασία/εκμετάλλευση
Γυναικεία παρουσία στη φροντίδα των παιδιών
Θρησκευτικό στοιχείο-εκκλησία
Νηπιακή ηλικία των παιδιών (Κατερινιώ-Τασούλα) κ.ά.

Διαφορές
 Γ. Βιζυηνός
Ιω. Κονδυλάκης
Υιοθεσία παιδιών
Τυπική υιοθεσία
Φροντίδα των θετών παιδιών από γυναίκα
Ανιδιοτέλεια της μητέρας
Κίνητρο της μητέρας η εξιλέωση
Πιθανή εγκατάλειψη του βρέφους
Άτυπη διαδικασία περίθαλψης του παιδιού
Φροντίδα του βρέφους από αγόρι
Φροντίδα του παιδιού επί πληρωμή
Απλή κίνηση ανθρωπιάς από τον Τάσο κ.ά.

   Πλήρης θεωρείται η απάντηση, η οποία συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες αναφορές στα κείμενα.

Δευτέρα 2 Ιουνίου 2014

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ

    



Για να δείτε όλα τα θέματα της ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ σε όλα τα μαθήματα της Α΄ Τάξης, κάντε κλικ στον παρακάτω δεσμό: