Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

2015 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ»



ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ & Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β)
18 Μαΐου 2015

ΠΡΟΣ
1 .ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
2. ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ»
Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ και Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
& ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

Β1. α - Σωστό
β - Λάθος
γ - Λάθος
δ - Λάθος
ε - Σωστό
2 μον. x 5
Β2. α) i) διαίρεση (της έννοιας «όλων των μνημείων» ή και της έννοιας «όλα τα δεδομένα»)
2 μον.
ii) αίτιο-αποτέλεσμα: «η καταγραφή...» (αίτιο) «θα προσφέρει ένα εργαλείο...» (αποτέλεσμα)
2 μον.
β) - αρχικά, κατ’ αρχάς, πρώτα-πρώτα, πρωτίστως
- ταυτόχρονα/-ως, συγχρόνως
- άλλωστε κ.ά.
2 μον. x 3
Β3. α) - ξετυλίγεται, αναπτύσσεται, ξεδιπλώνεται, εξελίσσεται, λαμβάνει χώρα
- απομεινάρια, λείψανα, υπολείμματα, περισσεύματα
- σκοπός, στόχος
- πλησιάσματος, προσπέλασης, εξέτασης, πραγμάτευσης
- πλήρη, ακέραιη/-α, άρτια, τελειωμένη κ.ά.
1 μον. x 5
β) - υποβαθμιζόταν, συρρικνωνόταν, συμπτυσσόταν
- αδράνεια, απραξία
- αδιερεύνητων, ανεξερεύνητων
- αγνοούμε
- υστέρησης, αποτυχίας, στασιμότητας, απόκρυψης κ.ά.

Β4. α) Ανάμεσα σε παύλες τίθενται πρόσθετες ή επεξηγηματικές πληροφορίες, που θεωρούνται, όμως, σημαντικές.
2 μον.
β) Το γ΄ ενικό και πληθυντικό πρόσωπο (1 μον.), με το οποίο δίνονται πληροφορίες και προσεγγίζεται το θέμα με αντικειμενικότητα (2 μον.)


2015 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ»



ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ

ΠΡΟΣ
1 .ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
2. ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
«ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ»
Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ και Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

Α1.             Χαρακτηριστικά δημοτικού τραγουδιού.
- Ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος στίχος
- Δημοτική γλώσσα (βαριόμοιρος, άδραξαν, φούχτες κ.ά.).
- Σύνθεση στοιχείων ανά τρία (απόσπασμα 4 [21.] στ. 14-16, απ. 5 [22.] στ. 16-19
- Παράσταση αδιανόητου καθ’ υπερβολή (σχήμα αδυνάτου) (απ. 4 [21.] στ. 7).
- Προσωποποίηση των άψυχων φυσικών στοιχείων (απ. 3 [20.] στ. 6, απ. 4 [21.] στ. 1 κ.ά.)
- Μορφή Φεγγαροντυμένης αντίστοιχη με τις νεράιδες των δημοτικών τραγουδιών.
κ.ά.

Β1.              Απόσπασμα 3 [20.]
- στίχος 10: φεγγάρι λαμπερό, στρογγυλό, γεμάτο (πανσέληνος) διαυγές, φωτεινό, καθαρό à με τρόπο μυστηριακό η επιφάνεια της Φεγγαροντυμένης.
- στίχος 13: το δροσάτο φως (οξύμωρο σχήμα, σχήμα συναισθησίας, βλ. Σχόλια σχ. βιβλίου, σ. 21), τονίζεται η θεϊκή παρουσία / σύνδεση με τον Θεό.
Απόσπασμα 4 [21.]
- στ. 1-2: το εκθαμβωτικό φως των αστεριών την περιέλουσε χωρίς να την αφανίσει.
- στ. 7-8: ένα ακόμη δυνατότερο φως πλημμυρίζει τη νύχτα και φωτίζει όλη την πλάση (μέσα από το πολυσύνδετο των στ. 1-8 ανιούσα κλιμάκωση φωτοχυσίας) / το φυσικό στοιχείο κάτω από την επίδραση του θεϊκού φωτός γίνεται μεταφυσικό / κορύφωση της φωτοχυσίας με τη χρήση του δραματικού ενεστώτα (πλημμυρίζει, λαμπυρίζει, χριστιανικός ανιμισμός, βλ. Σχόλια σχ. Βιβλίου, σ. 21).

Β2.              α)  Πρώτο χρονικό επίπεδο. Κύρια Αφήγηση / επεισοδιακός / ευθύγραμμος χρόνος
(ευθύγραμμη αφήγηση / ό,τι συμβαίνει μέσα στη θάλασσα (ναυάγιο και θαυμαστή εμπειρία).
Δεύτερο χρονικό επίπεδο, αναδρομή στο παρελθόν, προϊστορία του ήρωα στην Κρήτη / ηρωικό παρελθόν του ήρωα (στ. 16-20) / ονειρική αναδρομή (στ. 10-12).
Τρίτο χρονικό επίπεδο, αφηγηματικό παρόν του ήρωα (ή / και πρόδρομη αφήγηση), πρόσφυγας-ζητιάνος (στ. 5, 7-9, 13-14).
β)  Σχόλια σχ. Βιβλίου, σελ. 21.
Συμπληρωματικά: αρχικά η Φεγγαροντυμένη έλκεται από τον Κρητικό, μετά η ματιά της γίνεται μαγνήτης / οδηγεί τον ήρωα σ4ε κατάσταση ύπνωσης-έκστασης (μπορεί να αναφερθεί και η άποψη του Ι. Δάλλα: οο Κρητικός σίδερο που κινεί την πετροκαλαμίθρα ως αλεξικέραυνο / Φεγγαροντυμένη).
Λειτουργικός ρόλος, μαγική ελκτική δύναμη / δημιουργία μαγικής απόκοσμης ατμόσφαιρας.

Γ1.              α)  Σχόλιο σχολικού βιβλίου σελ. 22
Συμπληρωματικά
- ανάκληση εικόνων παιδικής-εφηβικής ηλικίας
- ιερή μορφή
- ερωτικό ίνδαλμα
- αγαπημένη γυναικεία μορφή / μητέρα / αρχέτυπο
β) - Ο παλαιός πολεμιστής / ήρωας-ζητιάνος / μόνος / εγκαταλελειμμένος.
- Μεταστροφή απόλυτη, ολοκληρωτική του ήθους του ήρωα / συνειδητή μεταβολή.
- Επανιεράρχηση αξιών / ηθική τελείωση / ριζική ψυχική μεταμόρφωση του ήρωα / πληρότητα στην αγάπη του άλλου / άρνηση της αγωνιστικής φύσης του και του εξοντωτικού ανταγωνισμού.
(Αποτέλεσμα της καταλυτικής επίδρασης της Φεγγαροντυμένης, καθοριστικός παράγοντας μεταστροφής το «δάκρυ»).

Δ1.              Ομοιότητες:
- Αναδυόμενη γυναικεία οπτασία
- Φυσικό περιβάλλον-θάλασσα
- Θεϊκή υπόσταση της γυναικείας μορφής
- Ομορφιά λουσμένη από φως
- Εξαφάνιση της γυναικείας μορφής
- Το στοιχείο της έλξης κ.ά.
Διαφορές:
Δ. Σολωμός
Κ. Καρυωτάκης
Ο ήρωας κολυμπά στη θάλασσα
Ο ήρωας κρύβεται στο ακρογιάλι
Η γυναικεία μορφή ξετυλίγεται από το φεγγάρι
Η γυναικεία μορφή ξεπροβάλλει από τα βράχια
Νηνεμία, γαλήνη
Ταραγμένη θάλασσα
Αμοιβαία έλξη
Φόβος νεράιδας, έντονη ερωτική επιθυμία του ήρωα
Νύχτα
Ημέρα
Άμεση επικοινωνία Κρητικού-Φεγγαροντυμένης
Αποτυχία του ήρωα να αγγίξει την οπτασία
κ.ά.

* Πλήρης θεωρείται η απάντηση η οποία συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες αναφορές στα κείμενα.