Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

2015 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ»



ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ

ΠΡΟΣ
1 .ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
2. ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
«ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ»
Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ και Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

Α1.             Χαρακτηριστικά δημοτικού τραγουδιού.
- Ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος στίχος
- Δημοτική γλώσσα (βαριόμοιρος, άδραξαν, φούχτες κ.ά.).
- Σύνθεση στοιχείων ανά τρία (απόσπασμα 4 [21.] στ. 14-16, απ. 5 [22.] στ. 16-19
- Παράσταση αδιανόητου καθ’ υπερβολή (σχήμα αδυνάτου) (απ. 4 [21.] στ. 7).
- Προσωποποίηση των άψυχων φυσικών στοιχείων (απ. 3 [20.] στ. 6, απ. 4 [21.] στ. 1 κ.ά.)
- Μορφή Φεγγαροντυμένης αντίστοιχη με τις νεράιδες των δημοτικών τραγουδιών.
κ.ά.

Β1.              Απόσπασμα 3 [20.]
- στίχος 10: φεγγάρι λαμπερό, στρογγυλό, γεμάτο (πανσέληνος) διαυγές, φωτεινό, καθαρό à με τρόπο μυστηριακό η επιφάνεια της Φεγγαροντυμένης.
- στίχος 13: το δροσάτο φως (οξύμωρο σχήμα, σχήμα συναισθησίας, βλ. Σχόλια σχ. βιβλίου, σ. 21), τονίζεται η θεϊκή παρουσία / σύνδεση με τον Θεό.
Απόσπασμα 4 [21.]
- στ. 1-2: το εκθαμβωτικό φως των αστεριών την περιέλουσε χωρίς να την αφανίσει.
- στ. 7-8: ένα ακόμη δυνατότερο φως πλημμυρίζει τη νύχτα και φωτίζει όλη την πλάση (μέσα από το πολυσύνδετο των στ. 1-8 ανιούσα κλιμάκωση φωτοχυσίας) / το φυσικό στοιχείο κάτω από την επίδραση του θεϊκού φωτός γίνεται μεταφυσικό / κορύφωση της φωτοχυσίας με τη χρήση του δραματικού ενεστώτα (πλημμυρίζει, λαμπυρίζει, χριστιανικός ανιμισμός, βλ. Σχόλια σχ. Βιβλίου, σ. 21).

Β2.              α)  Πρώτο χρονικό επίπεδο. Κύρια Αφήγηση / επεισοδιακός / ευθύγραμμος χρόνος
(ευθύγραμμη αφήγηση / ό,τι συμβαίνει μέσα στη θάλασσα (ναυάγιο και θαυμαστή εμπειρία).
Δεύτερο χρονικό επίπεδο, αναδρομή στο παρελθόν, προϊστορία του ήρωα στην Κρήτη / ηρωικό παρελθόν του ήρωα (στ. 16-20) / ονειρική αναδρομή (στ. 10-12).
Τρίτο χρονικό επίπεδο, αφηγηματικό παρόν του ήρωα (ή / και πρόδρομη αφήγηση), πρόσφυγας-ζητιάνος (στ. 5, 7-9, 13-14).
β)  Σχόλια σχ. Βιβλίου, σελ. 21.
Συμπληρωματικά: αρχικά η Φεγγαροντυμένη έλκεται από τον Κρητικό, μετά η ματιά της γίνεται μαγνήτης / οδηγεί τον ήρωα σ4ε κατάσταση ύπνωσης-έκστασης (μπορεί να αναφερθεί και η άποψη του Ι. Δάλλα: οο Κρητικός σίδερο που κινεί την πετροκαλαμίθρα ως αλεξικέραυνο / Φεγγαροντυμένη).
Λειτουργικός ρόλος, μαγική ελκτική δύναμη / δημιουργία μαγικής απόκοσμης ατμόσφαιρας.

Γ1.              α)  Σχόλιο σχολικού βιβλίου σελ. 22
Συμπληρωματικά
- ανάκληση εικόνων παιδικής-εφηβικής ηλικίας
- ιερή μορφή
- ερωτικό ίνδαλμα
- αγαπημένη γυναικεία μορφή / μητέρα / αρχέτυπο
β) - Ο παλαιός πολεμιστής / ήρωας-ζητιάνος / μόνος / εγκαταλελειμμένος.
- Μεταστροφή απόλυτη, ολοκληρωτική του ήθους του ήρωα / συνειδητή μεταβολή.
- Επανιεράρχηση αξιών / ηθική τελείωση / ριζική ψυχική μεταμόρφωση του ήρωα / πληρότητα στην αγάπη του άλλου / άρνηση της αγωνιστικής φύσης του και του εξοντωτικού ανταγωνισμού.
(Αποτέλεσμα της καταλυτικής επίδρασης της Φεγγαροντυμένης, καθοριστικός παράγοντας μεταστροφής το «δάκρυ»).

Δ1.              Ομοιότητες:
- Αναδυόμενη γυναικεία οπτασία
- Φυσικό περιβάλλον-θάλασσα
- Θεϊκή υπόσταση της γυναικείας μορφής
- Ομορφιά λουσμένη από φως
- Εξαφάνιση της γυναικείας μορφής
- Το στοιχείο της έλξης κ.ά.
Διαφορές:
Δ. Σολωμός
Κ. Καρυωτάκης
Ο ήρωας κολυμπά στη θάλασσα
Ο ήρωας κρύβεται στο ακρογιάλι
Η γυναικεία μορφή ξετυλίγεται από το φεγγάρι
Η γυναικεία μορφή ξεπροβάλλει από τα βράχια
Νηνεμία, γαλήνη
Ταραγμένη θάλασσα
Αμοιβαία έλξη
Φόβος νεράιδας, έντονη ερωτική επιθυμία του ήρωα
Νύχτα
Ημέρα
Άμεση επικοινωνία Κρητικού-Φεγγαροντυμένης
Αποτυχία του ήρωα να αγγίξει την οπτασία
κ.ά.

* Πλήρης θεωρείται η απάντηση η οποία συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες αναφορές στα κείμενα.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου