Δευτέρα, 5 Μαρτίου 2012

ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΠΕΖΟΓΡΑΦΗΜΑΤΟΣ


 ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΟΥ ΑΔΙΑΣΠΑΣΤΟΥ ΚΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΜΕΝΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
 Διακρίνουμε σχετικά με το αφηγηματικό θέμα, δύο έγκυρες, αλλά διαφορετικές τεχνικές.
α) Την τεχνική του αδιάσπαστου: το θέμα παρουσιάζει ενότητα, έχει αρχή, μέση και τέλος, με κύριο χαρακτηριστικό τη χρονική και τη χωρική αλληλουχία των γεγονότων...
β) Την τεχνική του διασπασμένου θέματος: το κείμενο σχηματίζεται από ψηφίδες, οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους με διάφορες εσωτερικές ή εξωτερικές συνάφειες (Γ. Αράγης).
Π.χ. από τη ζωή στις μεγάλες αρτηρίες της πόλης φθάνει σ’ ένα λαϊκό δρώμενο της Θράκης. Η φράση «ολομόναχος... παντάξενος» ταιριάζει με την «μέσα στους ξένους... ενοικιασμένα».

ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΙΡΜΩΝ

Η συνειρμική οργάνωση είναι βασική τεχνική στον Γ. Ιωάννου. Μ’ αυτήν χειρίζεται την τεχνική του διασπαμένου θέματος. Π.χ. από το κόκκινο φανάρι, συνειρμικά μεταφέρεται στα «ερυθρά και λευκά αιμοσφαίρια» δηλαδή στο αίμα και από ’κει στο προγονικό έθιμο κ.ά.

ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΦΟΡΑ

Κύριο χαρακτηριστικό ο μικροπερίοδος λόγος· κυριαρχεί η μικρή φράση («π.χ. στέκομαι και κοιτάζω τα παιδιά- παίζουνε μπάλα κ.λπ.»), η μικρή περίοδος, χωρίς πολλές δευτερεύουσες προ­τάσεις... (Α. Α. Δρουκόπουλος).

ΠΟΛΥΠΤΥΧΗ ΦΟΡΜΑ

Γράφει ο ίδιος στο «Εις εαυτόν»: Ήθελες να βρεις μια πολύπτυχη φόρμα, που να καλύπτει ταυ­τόχρονα και τη φαντασία σου (δες πανάρχαιους λαούς, Χετταίους κ.ά.) και τις μνήμες σου (π.χ. το έθιμο της Γονατιστής) και την επιστημοσύνη σου (π.χ. οι παρατηρήσεις στις πανάρχαιες ράτσες) και την παρατηρητικότητά σου (π.χ. η ζωή των προσφύγων) και τους συνειρμούς σου (δες παραπάνω) και την ποιητική σου (π.χ. «ολομόναχος, ξένος, παντάξενος») και τη διάθεσή σου για εξομολόγηση και συντριβή ενώπιον των άλλων (π.χ. «με ανθρώπους που αδιαφορούν τελείως για μένα»), αλλά και αυτούς τους άλλους ως σκηνικό, ως περιβάλλον, ως πρόσωπα, ως ομορφιές (π.χ. οι πρόσφυγες).

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου